Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chinczyk
Bywalec
Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 189
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pruszków Płeć:
|
Wysłany: Wto 22:46, 19 Paź 2010 Temat postu: Przyspieszanie |
|
|
Drugą sporną kwestią podczas piwnego wtorku (oprócz genezy silnika w Z1000) był następujący problem:
Na starcie 400 metrówki staje dwóch motocyklistów o porównywalnych umiejętnościach, z porównywalną reakcją na zielone i na identycznych sprzętach. Różnica między nimi polega na tym, że jeden zmienia bieg w momencie gdy osiąga obroty odpowiadające maksymalnej mocy, drugi tuż przed odcinką. Który z nich będzie szybszy na ćwierć mili? Czy utrata czasu spowodowana wcześniejszą zmianą biegów zostanie nadrobiona jazdą w efektywnym zakresie obrotów?
Dyskusja była bardzo ożywiona i nie potrafiliśmy wyciągnąć jednoznacznych wniosków. Moim zdaniem wygra ten, który zmienia bieg na wyższy właśnie w momencie najwyższej mocy.
Jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Kto wygra wyścig?
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Frato
Zaglądacz
Dołączył: 09 Lis 2009
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Poznań Płeć:
|
Wysłany: Wto 23:52, 19 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Kurcze nie pamiętam gdzie ale ktoś już to badał
O ile pamięć mnie nie myli najlepszy wynik uzyskiwał nieznacznie przekraczając punk max. momentu i zmieniał na 9-9,5tyś obrotów
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mariusz
Stary wyga
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 827
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 8:33, 20 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Za przyspieszenie odpowiada moment obrotowy.
Frato napisał: | najlepszy wynik uzyskiwał nieznacznie przekraczając punk max. momentu i zmieniał na 9-9,5tyś obrotów |
Wygra ten.
Kręcenie do odcinki nic nie daje, maksymalny moment i moc uzyskiwane są tylko w małym zakresie obrotów, i po przekroczeniu tego zakresu spadają. Każdy producent podaje nie tylko wartość momentu jaki uzyskuje jego silnik ale i obrotu przy jakich jest on uzyskiwany, i tego należy się trzymać.
|
|
Powrót do góry |
|
|
yamacek
Znajomy
Dołączył: 14 Wrz 2008
Posty: 345
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa Płeć:
|
Wysłany: Śro 9:26, 20 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
"O ile pamięć mnie nie myli najlepszy wynik uzyskiwał nieznacznie przekraczając punk max. momentu i zmieniał na 9-9,5tyś obrotów"
Dokładnie zgadzam się z tym ! Nic nie da jak będziemy ciągnąć do odcięcia, bo moment obrotowy zaczyna nam spadać powyżej 9000 obr/min, więc najlepiej zmieniać biegi przy ok. 9500 obr/min. Przebieg momentu i mocy na wydruku mojej jeszcze starej Zetki 750S.
[link widoczny dla zalogowanych]
Ostatnio zmieniony przez yamacek dnia Śro 10:08, 20 Paź 2010, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
chinczyk
Bywalec
Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 189
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pruszków Płeć:
|
Wysłany: Śro 11:48, 20 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Czyli, jeżeli dobrze zrozumiałem, najbardziej efektywna zmiana biegów powinna nastąpić zaraz po osiągnięciu maksymalnego momentu, a nie maksymalnej mocy, która jest osiągalna w wyższym zakresie obrotów?
Dzięki za odpowiedzi, pozdrawiam
|
|
Powrót do góry |
|
|
yamacek
Znajomy
Dołączył: 14 Wrz 2008
Posty: 345
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa Płeć:
|
Wysłany: Śro 11:52, 20 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Moim zdaniem tak, czyli najlepiej zmieniać biegi przy 9500-10000 obr/min. Jak widać przy 11000-12000 obr/min moment nam drastycznie spada. Pozdro
Ostatnio zmieniony przez yamacek dnia Śro 11:57, 20 Paź 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Matney
Dołączył: 08 Sie 2010
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Śro 12:08, 20 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
No właśnie chyba nie do końca...
Lancisti napisał: | Punkt zmiany biegu najlepiej wyznaczyc stara, wyscigowa metoda. Potrzebny jest do tego wykres przebiegu mocy oraz znajomosc tego o ile spadaja obroty miedzy biegami.
Dla danego biegu szukamy takiego rozwiazania calki przebiegu mocy miedzy punktami obrotów przed i po zmianie, aby wartosc calki osiagnela maksimum. Po ludzku to chodzi o to, zeby pole pod wykresem mocy ogrniczonym obrotami przed zmiana (od gory) i obrotami po zmianie (od dolu) bylo jak największe. W ten sposob wykorzytujemy najwieksza dostępna, średnia moc - a wiec mamy najefektywniejsze rozpedzanie. Oznacza to tez, ze dla kazdego biegu punkt optymalnej zmiany biegu moze byc inny (ze względu na nierowne spadki obrotow miedzy biegami). |
Ja wyznaję tę zasadę.
Ostatnio zmieniony przez Matney dnia Śro 12:09, 20 Paź 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Cerb
Stwórca
Dołączył: 17 Lut 2008
Posty: 3098
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Mława Płeć:
|
Wysłany: Śro 13:49, 20 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Pisalem kiedys o tym na forum, mam taki ladny w miare prosty odcinek (no jest jeden dlugi i duzy łuk) na ktorym lubie sobie rozkrecic. Przy kreceniu do odcinki udalo mi sie tam rozbujac Zeta do 230 km/h, po jakims czasie biegi zmienialem przy maksymalnym momencie obrotowym i bez problemu dobijalem do 250 km/h.
Ostatnio zmieniony przez Cerb dnia Śro 17:34, 20 Paź 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
rychu
Zetofil
Dołączył: 13 Cze 2009
Posty: 1463
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Lubliniec Płeć:
|
Wysłany: Śro 16:43, 20 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Kiedyś był taki temat i chyba sam go nawet zakładałem (skleroza) ,ale jeżeli chodzi o 750-kę to najlepsze wyniki wychodziły coś w granicach 9000obr, ale lubię też czasami pokręcić do odcinki
|
|
Powrót do góry |
|
|
yamacek
Znajomy
Dołączył: 14 Wrz 2008
Posty: 345
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa Płeć:
|
Wysłany: Śro 18:27, 20 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Tak czy siak, ciągnięcie do odcięcia nie ma sensu, nie da nam najkorzystniejszego przyspieszenia chociażby z faktu na zwolnienie motocykla właśnie w momencie odcięcia zapłonu i jeszcze dochodzi nam opóźnienie w naszej reakcji po stwierdzeniu odcięcia po czym dopiero zmieniamy bieg, a zmieniając biegi chociażby przed samym ocięciem na pewno da nam oszczędność czasu a co za tym idzie lepsze przyspieszenie.
Pozdro.
PS. no chyba że mowa o Jawie 350 z Velorexem 652 bo to inna bajka
Ostatnio zmieniony przez yamacek dnia Śro 18:28, 20 Paź 2010, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
jabloniec
Stary wyga
Dołączył: 31 Sty 2010
Posty: 518
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: 3-city Płeć:
|
Wysłany: Pią 13:04, 05 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
a powiedzcie mi jeszcze jedno, teoretycznie kręcąc moto do czerwonego, i zmianie biegu na wyższy uzyskujemy, wyższe obroty początkowe wyższego biegu, wiec teoretycznie motor powinien sie szybciej wkręcić??
|
|
Powrót do góry |
|
|
Frato
Zaglądacz
Dołączył: 09 Lis 2009
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Poznań Płeć:
|
Wysłany: Pią 18:46, 05 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
jabloniec napisał: | a powiedzcie mi jeszcze jedno, teoretycznie kręcąc moto do czerwonego, i zmianie biegu na wyższy uzyskujemy, wyższe obroty początkowe wyższego biegu, wiec teoretycznie motor powinien sie szybciej wkręcić?? |
wkręcić może i się wkręci ale nie będzie szybszy. Obroty i tak będą za wysoko w stosunku do momentu obrotowego
|
|
Powrót do góry |
|
|
SAP
Znajomy
Dołączył: 09 Maj 2012
Posty: 263
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Szczecin Płeć:
|
Wysłany: Pon 11:56, 30 Lip 2012 Temat postu: |
|
|
nie wiedzialem gdzie o to spytac a nie chce nowego tematu zakladac... przy przyspieszaniu od 0km/h gdy doszedlem do 3 biegu zaczelo sie robic bardzo szybko i tak jakos przestalem obserwowac zegary (tym bardziej ze kolo mnie rownie dziarsko przyspieszal jakis GPZ, ktorego na 3 biegu widzialem juz tylko w lusterku jak robi sie coraz mniejszy:D ) kiedy nagle poczulem spadek mocy, zerknalem na obrotomierz - byl zamkniety nagle obroty spadly mi o polowe to puscilem gaz... heh moto cos jakby odkaszlnelo sobie i wszystko wrocio do normy...
jako niedoswiadczony motocyklista z przebiegirm 1500KM pytam... czy to byla owa odcinka o ktorej tyle sie slyszy ????
bo moto nowiutkie swiezo po pierwszym przegladzie
Ostatnio zmieniony przez SAP dnia Pon 11:59, 30 Lip 2012, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Pon 12:23, 30 Lip 2012 Temat postu: |
|
|
Odkrec do odcinki na luzie jak silnik jest cieply i popatrz co sie dzieje na maksymalnym zakresie obrotow. Spada o kilkaset obrotow i znow maks i znow odciecie zaplonu i znow maks. Nie ma mowy, zeby odcinka odciela Ci moc az do polowy zakresu obrotów.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Wąski
Zetofil
Dołączył: 28 Lis 2009
Posty: 1190
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków/Dębica Płeć:
|
Wysłany: Pon 12:24, 30 Lip 2012 Temat postu: |
|
|
Nie. Moto Ci się udławiło czy coś. Przy odcince obroty nie spadają do połowy. Wskazówka "lata" przy maksymalnych obrotach ale nie spada do połowy. Czasem się tak może stać jak pałujesz a masz mało paliwa albo przewód paliwowy zagięty. Spróbuj jeszcze raz tak przyspieszyc i jak sytuacja sie powtórzy to daj tu znać.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|