Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
avator
Administrator
Dołączył: 30 Sie 2011
Posty: 2220
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: slu Płeć:
|
Wysłany: Nie 18:11, 11 Mar 2012 Temat postu: Sprawdzenie czujników w Z1000 03r. FotoRelacja |
|
|
Witam szanowne grono.
Z racji tego że lubię grzebać przy motorkach postanowiłem posprawdzać czujniki względem serwisówki . Zacząłem od tego że Kawasaki ma jakby to nazwać element elektryczny żeby te czujniki posprawdzać czyli Special Tools , ja zrobiłem coś podobnego ale bardziej uniwersalnego na kilku przewodach z różnymi końcówkami tak żeby było można posprawdzać kilka czujników wygląda to miej więcej tak :
[link widoczny dla zalogowanych]
Zacząłem od czujnika
Inlet Air Pressure Sensor
czyli coś co odpowiada za podciśnienie ( jak ktoś zna definiecję oraz zasadę działania tego czujnika to niech koniecznie da znać )
[link widoczny dla zalogowanych]
tam jest taki wężyk który jest podłączony z wtryskami, tak wyglada jak są podłączone kabelki
[link widoczny dla zalogowanych]
Mierzymy napięcie zasilania tego czujnika
[link widoczny dla zalogowanych]
kolejnym krokiem mierzymy sam dokładnie nie wiem co bo z ang to na poziomie komunikatywnym ale chyba chodzi o napięcie jakie jest w spoczynku czyli silnik nie pracuje serwisówka mówi tak :
i wygląda na to ze jest OK
[link widoczny dla zalogowanych]
kolejnym sprawdzeniem czy ten czujnik " żyje " jest sprawdzenie jego we faktycznym stanie działania czyli jak silnik pracuje , z racji tego ze to było by skomplikowane to skróciłem to no min. i tak: odpinamy ten wężyk który idzie do wtrysków sorry bierzemy do ust i i dmuchamy a za chwile wysysamy , może i śmieszne ale wartości napięcia się zmieniają :
tu na wysysaniu czyli robimy podciśnienie
[link widoczny dla zalogowanych]
a tak wygląda na filmiku widać zmianę wartości napięcia
http://www.youtube.com/watch?v=8Hkd0qMsFy0&feature=youtu.be
uważam ze czujnik działa poprawnie w całym zakresie.
Kolejnym czujnikiem jest Atmospheric Pressure Sensor
odpowiadający za ciśnienie atmosferyczne ,w garażowych warunkach dla mnie ciężko to sprawdzić musiałby go dać do jakieś komory i podać mu jakieś ciśnienie wiadomo wysoko w górach będzie inne niż nad morzem
sprawdziłem go tylko na napięcie i aktualne panujące ciśnienie atmosferyczne czyli ok 1000 hPa ( czy jakoś tak )
czujnik wygląda tak i jest umieszczony w zadupku po prawej stronie
[link widoczny dla zalogowanych]
mierzymy napięcie zasilania
[link widoczny dla zalogowanych]
i aktualne napięcie jakie powinien zmierzyć przy panującym ciśnieniu
[link widoczny dla zalogowanych]
wygląda na to że czujnik jest OK
kolejnym i zarazem nie dającym mi spokoju jest Main Throttle Sensor i Subthrottle Sensor czyli te czujniki co są przy zamontowane zaczniemy od
Main Throttle Sensor jeden z najważniejszych czujników serwisówka mówi żeby NIE REGULOWAĆ !!!niestety u mnie poprzednik coś tam regulował ,ok lecimy :
mierzymy napięcie zasilania czujnika
[link widoczny dla zalogowanych]
mierzymy rezystancję
[link widoczny dla zalogowanych]
serwisówka mówi tak w sprawach przepustnicy
[link widoczny dla zalogowanych]
mierzymy napięcie przy ZAMKNIĘTEJ przepustnicy
[link widoczny dla zalogowanych]
dla sprawdzenie prawidłowości pomiaru użyłem drugi miernik
[link widoczny dla zalogowanych]
czyli pomiar jak najbardziej OK
a tu przy OTWARTEJ
[link widoczny dla zalogowanych]
tutaj filmik z pracy przepustnicy
http://www.youtube.com/watch?v=BsiejP3l0rw&feature=youtu.be&noredirect=1
u mnie wartości szczególnie przy zamkniętej były poza zakres ,musiałem skorygować ( te fotki są po korekcji )
lecimy dalej
kolejnym czujnikiem jest Subthrottle Sensor czyli ten zaraz za
Main Throttle Sensor
mierzymy zasilanie czujnika
[link widoczny dla zalogowanych]
napięcia dla przepustnicy otwartej i zamkniętej ciężko do zmierzenia z racji tego ze dostęp jet wręcz nie możliwy, trzeba było by je mieć na stole
[link widoczny dla zalogowanych]
napięcie zmierzone zaraz po teście czyli po załączeniu zapłonu coś tam charczy bzyka to jest właśnie to czyli przepustnica zamknięta .
[link widoczny dla zalogowanych]
jest jedno ale , serwisówka podaje jakieś widełki napiec u mnie jest delikatnie poza zakres, czyli 0,57 V , nie ma sie czym przejmować
tu filmik jak zmienia się napięcie czyli otwiera i zamyka przepustnice.
http://www.youtube.com/watch?v=DB6v0njabUQ&feature=channel
Jakiś czas temu sprawdzałem czujnik temperatury zasysanego powietrza czyli Inlet Air Temperature Sensor
powiem tak działa na zmianę temp, można to sprawdzić miernikiem rezystancji jak zmienia się i jednocześnie ogrzewając go powietrzem, ja użyłem do tego suszarki do włosów , powiem tyle że wartość rezystancji musi się zmieniać.
To na razie tyle z tematu sprawdzania czujników , jak będzie czas to posprawdzam pozostałe, taka UWAGA !!! jeśli będziecie chcieli posprawdzać czujniki to musicie uważać żeby nie zrobić zwarcia lub nie pomylić kolejności podłączanych kabelków.Moim celem było mieć pewność że Zetka jest zdrowa, wybieram się na fajowe wakacje w tym roku więc chciałem wiedzieć że wszystko jest OKI. Wiem że jest taka kontrolka FI , ale wydaję mi się że te czujniki są na tyle głupie że można
je oszukać i nawet przy wadliwie działającym czujniku nie będzie sygnalizowana, jak wiadomo każdy z nich jest odpowiedzialny za, nie oszukujmy się ,że ECU poda złą dawkę paliwa , a w efekcie doprowadzi to do szybszego zniszczenia silnika, świec, itp, nie mówiąc już o nadmiernym spalaniu a raczej nie efektywnym jego wykorzystaniu,
dobra pany , doktorem nie jestem, chciałem Wam tylko tak w skrócie to jakoś objaśnić że jednak można coś podłubać, posprawdzać i mieć z tego satysfakcję.
....................................................................................................................................................................................................................................
Chciałem z tego miejsca serdecznie podziękować naszemu forumowemu Mariuszowi za cenne rady w temacie właśnie Zeta . Dzięki chłopie
....................................................................................................................................................................................................................................
P.S.
Szanowni jeśli macie jakieś doświadczenia w zakresie działania któregokolwiek z czujników , w szczególności te przy wtryskach, to proszę o odpowiedzi, lub jeśli można przeprogramować ECU , ewentualnie jakieś firmy co się tym zajmują ,( powercommader nie wchodzi w grę )też proszę.Dziękuje wszystkim za zainteresowanie tym tematem, jak macie jakieś pomysły, rozwiązania,
pisać nie zastanawiać się
Wkrótce będą nowe pomiary jak czas pozwoli
Dzięki
p.s.2
czy temat można dać do przyklejonych ???
Ostatnio zmieniony przez avator dnia Nie 18:12, 11 Mar 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
rychu
Zetofil
Dołączył: 13 Cze 2009
Posty: 1463
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Lubliniec Płeć:
|
Wysłany: Nie 18:57, 11 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Łooo cholera Krzysiek, że też ci cię chciało
|
|
Powrót do góry |
|
|
avator
Administrator
Dołączył: 30 Sie 2011
Posty: 2220
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: slu Płeć:
|
Wysłany: Nie 19:15, 11 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
no jakoś tak wyszło wcześniej miałem zamiar , ale teraz jakoś się zebrałem.
Dodam tylko że to wszystko jest podobnie do Z750 (04-06 r.)
czyli do twojego, zresztą u Ciebie to jest Ok , sprawdzone
|
|
Powrót do góry |
|
|
OxBown
Bywalec
Dołączył: 21 Lip 2009
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Pon 13:10, 12 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Bardzo fajny temat!!! bardzo bym prosil i jakies lapatologiczne wytlumazenie ja podlaczyles sensor subthrottle sensor do miernika poniewaz jestem totalny los jesli chdzi o elektryka, a mi go zajebali w zeszlym roku i jak dorwalem nowy to wyregulowalem ma pale tzn. Oko:)
|
|
Powrót do góry |
|
|
avator
Administrator
Dołączył: 30 Sie 2011
Posty: 2220
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: slu Płeć:
|
Wysłany: Pon 20:24, 12 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
siema OxBown, jest to proste musisz odpiąć wtyczkę z czujnika i podłączyć ją ,jak by to powiedzieć jakimiś przewodami, czyli 1 pin czujnika do 1 pin wtyczki czyli tzw przedłużacz, i w ten sposób masz dostęp do trzech przewodów gdzie puźniej podpinasz miernik, wykorzystałem przewody z wtyczki jakiegoś zasilacza komputerowego ,musisz dopasować do pinów w czujniku tak żeby się wcisły, jak to mówią Potrzeba Matką Wynalazków ,jak coś to wal na PW
|
|
Powrót do góry |
|
|
OxBown
Bywalec
Dołączył: 21 Lip 2009
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Pon 20:59, 12 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
no tak tyle to rozumiem;D ale jak to sie podlacza do miernika??? mamy 3 piny patrzac na zdjecie to prawy, srodkowy , lewy i teraz do czego sie podlacza miernik zeby zmierzycz, gdzie + a gdzie - i czy to ma jakies znaczenie, ja to los jestem z elektryki;D moge mechanike zrobic ale jak juz jest elektryka to glupieje;D
|
|
Powrót do góry |
|
|
avator
Administrator
Dołączył: 30 Sie 2011
Posty: 2220
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: slu Płeć:
|
Wysłany: Pon 21:07, 12 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
plus czy minus miernika nie ma znaczenia, najwyżej pokaże ci wartości z minusem, możesz posprawdzać napiecia wzgledem przewodów , trafisz napewno, i porównasz z serwisówką,pomogę ale puźniej ( wyjazd służbowy)
|
|
Powrót do góry |
|
|
mihoo
Administrator
Dołączył: 07 Kwi 2010
Posty: 6229
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk Płeć:
|
Wysłany: Wto 20:58, 13 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
rychu napisał: | Łooo cholera Krzysiek, że też ci cię chciało |
Dokładnie
Swoja drogą,avator odwaliłeś kawał dobrej roboty "potomni" będą mieli co podglądać .
|
|
Powrót do góry |
|
|
Cerb
Stwórca
Dołączył: 17 Lut 2008
Posty: 3098
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Mława Płeć:
|
Wysłany: Śro 12:06, 14 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Temat podkleilem i przenioslem do dzialu z problemami technicznymi, temat z serwisowkami tez.
|
|
Powrót do góry |
|
|
kjezz
Z-zlot friend
Dołączył: 02 Cze 2010
Posty: 714
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jaworzno Płeć:
|
Wysłany: Czw 17:44, 12 Maj 2016 Temat postu: |
|
|
Troszkę uściślę regulację Subthrottle Sensor.
Napięcie widoczne na zdjęciu 0,57 V jest napięciem po zakończeniu testu przez ECU . Właściwe napięcie pokazuje miernik zaraz po przekręceniu kluczyka na ON , naprawdę przez krótką chwilę , a później przechodzi właśnie na 0,57V. najniższe napięcie w tym przypadku wynosi między 0,52 / 0,53 V . czyli jak najbardziej O.K. a górne napięcie 3,76 V " tak ma być" . Napięcie 0,57 V wzięło się z powodu uchylenia przepustnic przez silniczek sterowany z ECU . wtedy nie są już one "przepustnice" całkowicie zamknięte lecz delikatnie uchylone Więc "Kręcący" nie sugerować się napięciem po TEŚCIE ECU lecz podczas jego trwania
|
|
Powrót do góry |
|
|
|